Deckar-Morricone

Ennio Morricone slog igenom med sina unika spaghettiwesternmusik, och har Oscarsnominerats för en del i mina öron rätt överskattade Hollywoodsoundtrack som The Mission och Bugsy. På senare tid har han också arrangerat stråkar åt farbror Morrissey.

Själv tycker jag mycket bättre om Hugo Montenegros versioner av spaghettilåtarna och tycker Morricone själv var som bäst när han gjorde deckarsoundtracks på sjuttiotalet (men det tycker jag nog om de flesta filmmusikskompositörer, när jag tänker efter).

Två pärlor här.



Ennio Morricone - Tema Italiano från Le Clan Des Sicilienes


Ennio Morricone - Rapimento från Revolver

4 kommentarer:

Morricones musik i "Il Buono, il brutto, il cattivo" dvs Den gode den onde den fule, samt "Per un pugno di dollari" För en handfull dollar (västern re-make på Yojimbo) är klassiker, filmerna är dessutom några av de bästa västern filmer som gjorts.
Musiken jag här nämner är bara en droppe i havet i Morricones enorma katalog.

2007-07-30 01:30  

Jo, jag känner till Morricones förtslingsverk, och de är mycket riktigt klassiker, men jag tycker faktiskt att Hugo Montenegro gjorde bättre versioner av alla de där låtarna.

Men min poäng är just att Morricone efter 70-talet inte blev så mycket bättre och är ganska rejält överskattad, framför allt för de storvulet episka Hollywoodgrejer han gjort.

2007-07-30 10:52  

Har du sett/hört IL GRANDE SILENZIO, en western från 1968 av Sergio Corbucci? Mycket vacker musik av Morricone. Jag läste någonstans att det var hans eget favorit-score bland de egna verken.

Den svårmodige fransmannen Jean-Louis Trintignant spelar titelrollen och säger mycket riktigt inte ett ord i hela filmen. Smart sätt att mörka att han inte kunde engelska (eller italienska). Skurken görs av Klaus Kinski och slutet i denna snöbemängda film är tämligen ohollywoodskt, för att inte säga anti-amerikanskt.

2007-08-13 23:04  

Det låter ju som en riktig höjdare. Undrar om soundtracket finns att få tag på nånstans...

2007-08-14 14:47  

Äldre inlägg Startsida